Den uperfekte mor

Sommerferie

30432592_unknownBloggen har ligget stille den sidste månedstid. Jeg har haft travlt – først på arbejdet og så med at holde ferie med mine drenge og min kæreste. Og det har faktisk været en rigtig dejlig en af slagsen – ferie altså.

Vi startede med en lille uge herhjemme i Herlev. Vi hyggede og tog på nogle små udflugter – bla. til Furesøen som det første billede er fra. Jeg elsker Furesøen. Det er indbegrebet af min barndoms somre. Der er roligt og børnevenligt, plads til at spise sin medbragte mad og mulighed for at købe is. Og jeg tænker, at søen er endnu bedre nu, end da vi var der, for den var godt nok kold!

Sidste lørdag pakkede vi så bilen og kørt mod Jylland. I første omgang Århus, hvor vi besøgte Aros. Jeg havde glædet mig rigtig meget til at se Aros, og jeg blev så absolut ikke skuffet.

5c8073f0-4a09-4890-b140-f086f5d2c284

En af Antons venner fra skolen har åbenbart fornylig været på Aros, så han havde helt styr på, hvor vi skulle hen, og hvad han ville se – nemlig Ron Muecks “Boy”. Se dét var stort! Jeg var ret imponeret over, hvor detaljeret den er. Skulpturen ligner vitterligt en dreng.

Vi gik rundt, og nåede så til Tony Matelli “Fucked (couple)”. Se det gjorde indtryk på drengene. Jeg måtte bruge en del tid på at forklare især Julian, at det altså bare er voksfigurer. Hvis du ikke kender instalationen, så er det er par, som udover at have fået et piano ned over sig også er gennemboret af knive og sværd. Den er ret interessant, men lidt voldsom for en 5-årig. Det Julian har snakket mest om efterfølgende er, at nok var figurerne ikke ægte, men det var sværdet;).img_1171

Selvfølgelig fik vi også taget de obligatoriske billeder på toppen af Aros i Olafur Eliassons “Your Rainbow Panorama”. Ingen tur til Aros uden.62e8e8e7-1d69-4433-a301-396b6b767bc6

Efter besøget på Aros begav vi os mod Skanderborg, hvor vi havde lejet et værelse på Danhostel Skanderborg. Hold nu op et dejligt sted! Det ligger uden for Skanderborg midt i skoven lige ved søen. Der er stille, hyggeligt og meget romantisk.

Efter aftensmaden (hjemmebagte piazzasnegle, som vi opvarmede i vandrekøkkenet, og gnavegrønt) kørt vi en tur ind til Skanderborg, som er en hyggelig by. På vejen tilbage holdt vi ind ved festivalpladsen

De er i gang med at bygge den op, og man må godt gå rundt i skoven i mens. Det var faktisk både hyggeligt og sjovt. Martin, som har været flere gange på fastivallen, viste mig rundt. Jeg kan virkelig godt forestille mig, at det er en megahyggelig festival. 68ec4749-2dda-41cd-b642-c331b6e4168c

I søndags meldte vejrudsigten sol og ingen regn, så vi tog til Djurs Sommerland. Sidste år var vi to gange i Sommerland Sjælland, og både jeg og drengene forventede noget lignende. Der tog vi fejl. Djurs Sommerland er ti gange bedre, større, flottere og mere velholdt end Sommerland Sjælland. Og for en adrenalin-dreng som Anton er det perfekt. Der var kun én af de hurtige forlystelser, han var for lille til at prøve. Han var i den syvende himmel. Han fik sågar lokket mig op i nogle af de hurtige forlystelser.

Julian hyggede sig også big time. Han prøvede nogle af de hurtige, men var især glad for legepladserne og området for de lidt mindre børn. Hvis I skal til Djurs eller omegn kan jeg virkelig anbefale at lægge vejen forbi sommerlandet, vi havde i hvert fald en fantastisk (og lidt dyr) dag der.

Tilbage på hotellet faldt Julian meget hurtigt i søvn, men Anton var lidt overvældet af alle dagen indtryk, så han kom ud og sad lidt sammen med os.012bffa0-5d79-421c-b755-10e3b3558afd

Før vi tog afsted var jeg så uheldig at vride om på min fod og i faldte vred jeg også om på mit i forvejen lidt dårlige knæ. Foden blev hurtig god igen, men knæet er stadig ikke helt ok. Og turen i Djurs Sommerland kunne mærkes dagen efter. Jeg kunne næsten ikke gå, og jeg kunne ikke bøje mit ben, så vi besluttede at tage en stille og rolig dag, hvor vi bare kørt lidt rundt. Vi valgte at køre til Silkeborg, hvor jeg aldrig har været før (ligesom jeg heller aldrig har været i Skanderborg).  Wow. Bare. Wow. Naturen omkring Silkeborg er jo bare så smuk. På vejen kørt vi ind på, hvad vi troede var en resteplads, men viste sig at være et overnatiningssted for kajakroere. Her badede både drengene og Martin i søen, men jeg legede livredder på land.8445cde4-7a3a-4821-914f-a2f330cc72a5

Og efter en tur rundt i Silkeborg og lidt frokost, fandt vi endnu et sted, hvor vi kunne bade. Det hedder Knudhule strand, og her sprang jeg også i den (meget) kolde, men skønne sø.19b17026-78d2-476c-a545-4c0bdf95ff5d

Jeg blev før ferien anbefalet at besøge Moesgaard i Århus, så det var på programmet den sidste dag inden vi kørte lidt længre sydpå for at besøge min dejlige svigerinde og hendes familie i Føvling. Det er nok et af de bedste museer, jeg har besøgt i mit liv. Og jeg har besøgt mange museer i både Danmark og udlandet. Det er så gennemtænkt. Deres måde at formidle historien på er helt fantastisk og nærværende. De bruger forskellige medier og man bliver fyldt op af indtryk. Selv Julian syntes, det var meget spændende. Han hilste på Lucy, og vi så Gravballe manden. 5cd5c866-d305-4d0a-b23d-552e826c7b7b

Godt fyldt op af indryk drog vi mod Føvling efter besøget på Moesgaard. Til afslapning og hygge med svigerfamilien. På turen dertil stoppede vi ganske kort ved Jellinge stenene. Vi blev der ikke så længe, for drengene kunne ikke meget mere. Men nu har de så set dem også. Og det har jeg så også for første gang i mit liv. c7129ac0-20ba-410b-8014-4f35f56b712f

Og så kom vi endelig til til Føvling, hvor vi hyggede, snakkede, grillede i deres dejlige have og nød at være sammen. Det er jo ikke så tit, vi ses, siden vi jo bor i hver vores del af Danmark. Efter nogle meget indholdsrige dage i Skanderborg og omegn, var det en perfekt afslutning på vores ferie. Mit knæ trængte til ro og hvile, så jeg bevægede mig ikke meget rundt, men drengene og Martin var på den klassiske “pluk-selv-jordbærtur”.b1d0378d-0ce9-436f-b17a-5b6708d16078

Og en lille tur til Blåvand og Vesterhavet blev det også til.8cd04ee5-47ef-4631-8d44-7693d898468e

Nu er vi hjemme igen. Det er mandag aften og i morgen køre jeg drengene hjem til deres far. De har nu to ugers ferie sammen med ham og hans søde familie. Jeg har en uges ferie tilbage, hvor jeg bl.a. skal hygge med Martin, og så får jeg besøg af en rigtig god veninde fra Norge. Det er to år siden vi sidst så hinanden. Det bliver så dejligt. Det er bare lidt ærgerligt, at drengene ikke er her i mens, for hun har sin datter med. Men sådan er det jo, når mange kalendre skal passe sammen. Og om en uge skal jeg så starte på arbejde igen. Og se dét er en af fordelene ved at være skilsmissebarn – potentielt længere ferier. De har jo over fire ugers ferie selvom vi voksne ikke har så lang ferie. For de voksne er det ulempen – jeg synes, det er mærkeligt at være væk fra dem så lang tid. Weekenderne har jeg lært at nyde, men to uger dét er længe, men jeg ved, de har det godt, og at de er mindst lige så glade   for at være sammen med deres far, som de er for at være sammen med mig. Og det er nu engang det vigtigste. Så nu vil jeg nyde at have lidt alenetid sammen med min dejlige kæreste. Jeg håber, I alle har en rigtig dejlig sommer.30432464_unknown